Communicatie is key. Niet alleen voor het werk wat ik doe als freelance tekstschrijver, maar ook in mijn baan in loondienst is communicatie enorm belangrijk. Als iemand die communicatie gestudeerd heeft, heb ik misschien makkelijk praten en gaat dit me van nature makkelijk af. Maar ben jij van jezelf niet zo’n ster en wil jij een communicatie queen worden? Ik geef je wat tips en communicatie cursus inspiratie!
Volg een basistraining adviesvaardigheden
Een adviesvaardigheden training is voor vrijwel iedere functie interessant. Of je nou echt aan bureauzijde pitches schrijft voor een klant of bij een grote organisatie werkt en jouw idee er doorheen wil krijgen bij collega’s. Tijdens de basistraining adviesvaardigheden van SUAS leer je jouw advies op een effectieve manier aan de man te brengen. In 3 dagen tijd leer je in deze communicatie cursus om te gaan met weerstand, inzicht te krijgen in je valkuilen en ontwikkel je jouw persoonlijk adviesstijl.
Volg een training over effectief communiceren
Wanneer je effectief en bewust communiceert, heeft dit grote, positieve impact op je werkomgeving. Vind je dat lastig? Doe dan eens een training effectief communiceren zoals deze van SUAS. In één dag kun je veel leren van een communicatie cursus. Hoor jij bijvoorbeeld altijd wat er gezegd wordt, maar ook wat er juist niet gezegd wordt? Hoe ga jij om met miscommunicatie? Na deze training kun jij soepel zakelijke gesprekken voeren met meer resultaat.
Actief luisteren
Niet alleen trainingen, maar ook andere tips helpen je een pro te worden op de werkvloer. Zo klinkt luisteren naar je collega’s als heel vanzelfsprekend, maar is actief luisteren super belangrijk. Actief luisteren naar wat collega’s zeggen, maar ook kijken hoe ze iets zeggen. Non-verbale communicatie is bij samenwerken heel belangrijk. Zeker als collega’s vaak ja zeggen en vervolgens nee doen.
Leer de organisatie kennen
Iedere organisatie heeft zijn eigen processen en eigen maniertjes. Om goed samen te kunnen werken en te kunnen communiceren is het een must om allereerst de organisatie te leren kennen. Via welke communicatiekanalen wordt er gecommuniceerd? En moet je met een pitch alleen langs je leidinggevende of ook nog een paar tredes hoger? Leer de communicatiestructuur kennen en je zult zien dat alles je een stuk makkelijker af gaat.
Heb jij wel eens een communicatie cursus gedaan?
xxx Teddy
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met SUAS