5x tips tegen deadline-stress

Stress voor een deadline, ik denk dat iedereen er wel eens last van heeft. Ik in ieder geval wel. Ik zit nu in een periode waarin allerlei dingen af moeten voor mijn opleiding én ik ook nog eens een tentamen heb. Een wat drukkere periode dus. Dat hoort erbij en is niet erg, maar dat zorgt soms wel voor de nodige klamme handjes en deadline-stress. Gelukkig heb ik naar mate van tijd wat dingetjes ontdekt die mij helpen om deze deadline-stress te verminderen. Vandaag wil ik deze graag met je delen, misschien helpen ze bij jou ook. Benieuwd?

Plannen
Deze tip staat niet voor niets bovenaan. Plannen is voor mij echt het allerbelangrijkste. Als ik door alle drukte niet meer weet wat ik wanneer moet doen en of ik overal wel tijd voor heb, is een goede planning echt mijn redding. Plan je werk in en doe dit het liefst al een tijdje van tevoren, zo weet je wat je kunt verwachten en maak je geen afspraken met vriendinnen of vrienden waar je helemaal geen tijd voor hebt.

Schrijf je taken op
Dit sluit een beetje aan op het plannen, maar schrijf je taken per dag duidelijk op. Schrijf op wat je af wilt hebben en schrijf hierbij de belangrijkste taken bovenaan. Leg er een markeerstift bij zodat je de taak af kunt strepen als ie klaar is. Dat afstrepen vind ik altijd zo’n fijn gevoel en zo zie je gelijk hoe veel je nog moet.

Neem pauzes
Heel lang achter elkaar werken is niet fijn. Neem af en toe een pauze. Werk bijvoorbeeld een half uur en neem daarna even 5 minuten pauze, of werk een uur en neem dan even 10 minuten pauze. In die pauze kun je een kopje thee drinken, even rommelen in je kamer of even een blogpost lezen. Als het maar iets anders is dan naar je boek staren. Trust me, een hele dag werken zonder pauzes werkt echt niet. Ik heb het namelijk geprobeerd. Laatst ging ik de hele dag door met werken aan mijn verslag en nam alleen wat pauzes om te eten. Op het moment dat ik moest gaan slapen, was ik nog zo druk in mijn hoofd dat ik die nacht zelfs droomde over mijn opdracht…

Zet je mobiel op stil
Als je door de bomen het bos niet meer ziet, ben je sneller afgeleid. Ik althans wel. Wat helpt is om je mobiel en alle andere sociale media even op stil te zetten. Zonder je even af en ga aan het werk. Wedden dat je veel meer afkrijgt en je beter voelt als je niet de hele tijd “onderbroken” wordt door schattige kattenplaatjes en whatsappjes?

Beloon jezelf
Bijvoorbeeld: “Als ik deze taak af heb, mag ik 5 minuten facebooken”. Dit werkt echt. Beloon jezelf als je klaar bent met een taak. Dan werk je toe naar iets leuks, heb je even een korte onderbreking en begin je vol goede moed aan je volgende taak.

Wat helpt bij jou tegen deadline-stress?

xxx Teddy

5 Discussions on
“5x tips tegen deadline-stress”

Leave A Comment

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.