tips voor een goede nachtrust

De beste tips voor een goede nachtrust

Van een goede nachtrust wordt iedereen blij. Wanneer ik slecht slaap, heb ik daar de dag daarna last van. Ik voel me sneller moe, heb sneller hoofdpijn én ik ben sneller chagrijnig. Een goede nachtrust is niet alleen gezond en fijn voor mezelf, maar ook voor de mensen om me heen. Maar goed slapen, hoe doe je dat eigenlijk? Vandaag geef ik je maar liefst 5 tips voor een goede nachtrust.

Tips voor een goede nachtrust

Leg je telefoon en laptop op tijd weg

Een van de tips voor een goede nachtrust: probeer in ieder geval een uur of half uur voordat je gaat slapen niet meer op je laptop of telefoon te kijken. Dus: geen schermen meer voor het slapen gaan. Waarom? Het licht wat van jouw scherm afkomt kan ervoor zorgen dat je lichaam minder melatonine aanmaakt en je dus minder snel in slaap valt.

Kies een goed bed met een fijn matras

Je slaapt natuurlijk een stuk beter als je ook een fijn bed hebt! Kies daarom een fijn bed en een matras wat helemaal past bij jouw wensen. Zelf zou ik het liefst een wat langer matras kiezen, omdat ik vrij lang ben. Op die manier heb ik alle ruimte! Voor een tweepersoonsbed zou mijn ideale matras een maat van 200 x 220 cm hebben. Voor een eenpersoonsbed zou je dan kunnen kiezen voor een matras 100×220 of een matras 220 x 90. Het is maar net hoeveel ruimte je nodig hebt.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat een matras lekker stevig is, maar er zijn ook genoeg mensen die juist liever een zacht matras hebben. Probeer gewoon verschillende dingen uit, zodat jij weet waar jij het lekkerst op ligt.

Zorg dat het niet te warm is in jouw slaapkamer

Wist je dat je vaak beter slaapt als het lekker fris is op jouw kamer? Veel mensen vinden het daarom fijn om met een raam open te slapen. Mocht jij dat ook fijn vinden, doe dat dan vooral, maar het is geen must. Wat wél belangrijk is, is dat het niet te warm is in jouw slaapkamer. Zet de verwarming daar iets lager, zodat je lekker kunt slapen.

Wees ontspannen

Zorg dat je al helemaal ontspannen bent voordat je in bed gaat liggen. Probeer jezelf dus te ontspannen nog voordat je naar bed gaat. Lees een boek, doe een meditatie oefening of iets anders waar jij rustig van wordt. Waarom? Je zult zien dat je dan sneller in kunt slapen. Weet je niet wat je kunt doen om te ontspannen? Lees dan deze blogpost.

Drink geen cafeïne meer voor het slapen gaan

Cafeïne zorgt ervoor dat je minder snel moe bent en ook minder goed kunt slapen. Drink dus geen koffie meer voor het slapen, maar ook cola is een no go. Wist je dat in thee ook vaak cafeïne zit? Gelukkig is dat niet heel veel, maar het is wel goed om hier rekening mee te houden.

Wat zijn jouw tips voor een goede nachtrust?

xxx Teddy

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Perfect Home Shop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.